KS: When we play it, Lucy [Lawless] and I make a conscious decision - whenever they're manipulating each other, which is often, there's a fair bit of give-and-take. They bull---- each other because they both carry agendas. There's an acting exercise that we used to do a lot in improv called an "I love you" scene. Basically, whatever else you say and do you could be doing the dishes, you could be barbecuing, stuffing a chicken, whatever - that whatever you say in the conversation, the only thing that is on your mind is I love you. I guess it was in the fifth season when they really started going off on the idea that Ares loved Xena, and I asked the producers, "Is this for real, man?" And they went, "Let's play it for real." Because once we got out of the is-he-her-dad thing - I needed to clear that up right away; I need not to be her dad to do this, you understand [Laughter], because that's just sort of icky! - I've always played it as a seduction scene. The difference between the two shows: he wants to destroy Hercules but can't because of some Olympian red tape, but it's always been about seduction with Xena. Even before it became straight-out I love you," he's always wanted to get her back, to swing her back around to the dark side. His attempts to kill her have been less than committed and less than convincing. He never wanted to kill her; he wants her back. I guess for her part, too, he was her mentor, he was her Svengali. There was a bond there that was broken, so we just decided to commit to it later on, because the best thing to play is resistance. Dramatically it's a strong thing to play. So if Ares is totally committed to this love, and if she's resisting her urge to reciprocate, it makes the drama more interesting. We always played it like that.
Interviewer: That's how I interpreted it. I wonder if l'm alone in occasionally sympathizing with Ares, because at times when Xena is bargaining with him, even though she's the hero of the show, she isn't really negotiating in good faith. For instance in "Amphipolis Under Siege," we wrote that she basically cheats!
KS: Oh yeah. The real joy of the episode is when she first comes to him and says, "Look, if you call off your sister, you get me." And the look on her face is priceless when he starts to go for it, but then he goes, "Whoa, whoa, whoa. Wait a minute. Wait a minute. All these years you're doing this, and all of a sudden it's 'Take me'? Uh uh, I ain't buying it." The look on her face is, "What!? You're rejecting me!?" [Laughter] And I like to think if there wasn't an explosion, and her mom appeared in a hole in the wall, I like to think things would have carried on.
Кевин Смит: Когда мы играем эту часть, Люси [Лоулесс] и я принимаем сознательное решение - каждый раз, когда они манипулируют друг другом, а такое случается часто, это всегда компромисс. Они стараются переиграть - переиграть друг друга, потому что у обоих есть конечная цель, к которой они стремятся. Есть хорошее упражнение, которым мы часто пользовались, импровизация "Я люблю тебя". В общем, что бы вы ни делали - вы говорите и моете посуду, или готовите барбекю, или потрошите цыпленка - не важно, главное, что вы при этом разговариваете, и единственное, о чем вы думаете - я люблю тебя. Кажется, только с пятого сезона решили углубиться в идею "Арес любит Зену", и я спросил продюсеров: "Он это серьезно, ребята?" И они решили: "Давай, играй на серьезе". И как только решили, мы забыли об идее "он ее папа" - и мне нужно было забыть вообще об этом; я не должен быть ее папой, чтобы сделать это, понимаете [смеется] Потому что это уже слишком паршиво! - я всегда играл такие сцены как сцены соблазнения. В этом и разница между двумя сериалами: Геракла он хочет уничтожить, и не может только из-за Олимпийской бюрократии - а Зену - соблазнить. Даже до того, как стало точно "я тебя люблю", он всегда пытается вернуть ее, возвратить ее темную сторону. Его попытки убить ее были с его стороны практически не продуманы и не убедительны. Он никогда не хотел убить ее; он хочет ее назад. Полагаю, в то время, когда он был ее наставником, он был ее Свенгали. Были узы, связь - разрушенные узы, и потом мы решили обыграть это, потому что сопротивление играть лучше всего. Драматизм - это всегда сильно. И поэтому, если Арес полностью посвящает себя этой любви, и если она сопротивляется своему порыву ответить взаимностью - это делает происходящее еще интересней. Мы всегда играли это именно так.
Крэйг Миллер: Я это интерпретировал именно так. Интересно, я единственный, кто практически сочувствует Аресу в тех случаях, когда Зена заключает с ним сделки и, даже притом, что она - героиня сериала, она их нарушает?... Например, в "Амфиполисе в осаде" мы написали, что она вообще его обманула!
Кевин Смит: О да. Настоящее удовольствие от эпизода - когда она сначала приходит к нему и говорит: "Слушай, если ты прогонишь свою сестру, я буду твоей". И ее выражение лица просто бесценно, когда он сначала ведется, а потом вдруг - "Стоп, стоп, стоп. Подожди. Подожди. После всех этих лет - и вдруг 'возьми меня'? Ага, я не куплюсь на это". Выражение ее лица: "Что? Ты меня отвергаешь?!" [смеется] И мне нравится думать, что, если бы не было взрыва, и ее мама не появилась бы в дыре в стене - мне нравится думать, что было бы дальше.